dr Katarzyna Sedivy-Mączka
Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju
Adiunkt w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w UKEN w Krakowie. Neurologopeda, pedagog specjalny; posiada doświadczenie diagnostyczne i terapeutyczne; tworzy programy terapeutyczne dla dzieci niesłyszących, w spektrum autyzmu, zaburzeniami komunikacji językowej oraz zagrożonych dysleksją; prowadzi badania dotyczące wpływu technik artykulacyjnych stosowanych w terapii logopedycznej na rozwój mowy; interesuje się nabywaniem systemu językowego oraz umiejętności czytania dzieci rozwijających się prawidłowo oraz w sposób nienormatywny; autorka publikacji naukowych oraz pomocy terapeutycznych; prowadzi konsultacje, a także szkolenia dla terapeutów, nauczycieli i rodziców.
Pełnione funkcje:
- Członek Redakcji ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA
- Kierownik Studiów Podyplomowych z Logopedii w UKEN
- Kierownik praktyk zawodowych PSL
- Członek Komisji Rekrutacyjnej
- Członek PTL O/małopolski
- Opiekun studentów prowadzących terapię
- Opiekun I roku II stopnia studiów Logopedycznych UKEN
Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:
- Udział w międzynarodowym projekcie (konkurs MEN) Akademia-Nauczyciela.pl
- Współpraca z Polską Szkołą w Dublinie.
Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):
- Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem
Prowadzone kursy:
- Techniki terapeutyczne – Wczesna Nauka Czytania,
- Techniki terapeutyczne – stymulacja funkcji poznawczych,
- Zaburzenia komunikacji językowej – zagrożenie dysleksją, dysleksja
- Kształtowanie i rozwój mowy dziecka,
- Metodyka pracy logopedycznej,
- Manualne Torowanie Głosek,
- Seminarium licencjackie
- Studia przypadków
Najważniejsze publikacje naukowe:
- Sedivy-Mączka K., 2023, Ujęzykowienie myśli poprzez pismo – analiza komunikacji pisemnej wybranej grupy dzieci ze spektrum autyzmu [w:] „Logopaedica Lodziensia. Interdyscyplinarność logopedii w teorii i praktyce” red. I. Jaros, s. 187-199.
- Sedivy-Mączka K., 2022, System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii [w:] „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”.
- Sedivy-Mączka K., 2021, Activation of an articulation pattern in non-verbal children, [w:] Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy, red. H. Pawłowska-Jaroń, A. Siudak.
- Sedivy-Mączka K., 2021, Autyzm – techniki terapii, [w:] Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej, red. M. Korendo i A. Siudak.
- Korendo M. Sedivy-Mączka K., 2020, Wczesna terapia dzieci z autyzmem, [w:] red. J. Skibska, Terapia interdyscyplinarna – wybrane problemy,
- Sedivy-Mączka K.,2019, Stymulacja komunikacji językowej dziecka z autyzmem, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego,
- Kuśnierz M. Sedivy-Mączka K., 2019, Budowanie planu ruchu artykulacyjnego u dzieci z zespołem Downa, [w:] Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza. – 2019, Vol. 26, nr 2, s. 115-125,
- Sedivy-Maczka K., 2018, Torowanie ruchu artykulacyjnego, [w:] Neurologopedia. T. 1, Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, red. M. Błasiak-Tytuły i A. Siudak, S. 127-134,
- Cieszyńska-Rożek J. Sedivy-Mączka K., 2017, Metoda Krakowska – stymulacja funkcji słuchowych, [w:] Mózg – język – komunikacja, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur, S. 17-28,
- Korendo M. Sedivy K., 2017, Wczesne objawy autyzmu, [w:] Diagnoza interdyscyplinarna : wybrane problemy, red. J. Skibskiej, S. 231-239,
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):
- 11. 2022, V Neurobiologiczna Konferencja Naukowa Słuch – Słuchanie – Słyszenie w UP w Krakowie. Referat: Usprawnianie percepcji słuchowej u dzieci w wieku szkolnym;
- 4-5 grudnia 2021 Warszawa: XVII Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna „Dylematy teoretyczne i praktyczne w logopedii”. Referat: Ruchowe wzorce artykulacyjne u niemówiących dzieci;
- 5 listopada 2021 Poznań: III Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Mózg-Język-Komunikacja. Referat: System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii;
- 26-27.10.2019, XVI Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna pt. Interdyscyplinarność w logopedii – konieczność czy nadmiar?, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Referat z mgr M.Kuśnierz: Wykorzystanie Manualnego Torowania Głosek w budowaniu systemu językowego dzieci z zaburzeniami rozwoju;
- 30.11-01.12.2018, XXI Kongres Towarzystwa Neuropsychologicznego Neuropsychologia i neurologopedia: mózg i język w procesie poznawania świata, referat: Budowanie planu ruchu artykulacyjnego – MTG, M. Kuśnierz K. Sedivy-Mączka, Kraków;
- 18 – 19 października 2018 roku – II Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Mózg – Język – Komunikacja w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykład: Doświadczyć mówienia – rozwój języka dziecka z zaburzonym planem ruchu;
- 4.06.2018, Udział w konferencji naukowej: Progres neonatologii a postawa terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju, referat: Wczesne diagnozowanie zaburzeń autystycznych, Tarnowska Szkoła Wyższa;
- 28.05.2015, referat: Percepcja wzrokowa – terapia dzieci i młodzieży, II Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa, „Piękno neurobiologii – Mózg wzrokowy w działaniu” Kraków;
- 19 – 20.05.2015, I Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Metodycznej Neuronauki wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych – Plastyczność mózgu w terapii, rehabilitacji i edukacji, Opole; referat z dr hab. M. Korendo: Wczesna diagnoza autyzmu;
- 09.05.2014, I Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa w UP w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, referat: Torowanie ruchu artykulacyjnego
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
- Szkolenia dla rodziców i terapeutów
- Współorganizacja Dnia Wcześniaka ze Szpitalem Uniwersyteckim Oddział Kliniczny Neonatologii w Krakowie
- 2023 Uniwersytet dzieci UP w Krakowie – wykłady dla rodziców o tematyce dysleksji
- wykłady w Szpitalu Uniwersyteckim dla lekarzy neonatologów 21.03.2022 r
- II wiek – wykłady otwarte w uczelni: Jak nauczyć dziecko czytać zanim znudzi go tym szkoła 30.09.21
- 19 listopada 2021 Płock Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
- Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 33 im. Jean’a Vanier
- 20 listopada 2021 Skierniewice Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® Szkoła podstawowa nr 9 Ul. Tetmajera 7 96-100 Skierniewice
- 30.06.2019, Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu i szkole II Ogólnopolska Konferencja w Miedźnej, referat: Etapy Symultaniczno – Sekwencyjnej Nauki Czytania® a rzeczywistość szkolna. Konferencja współorganizowana przez: Katedrę Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
- 19.05.2019, Wykład szkoleniowy dla nauczycieli, terapeutów, logopedów i rodziców, Programowanie Języka, Gdańsk.
- 18.05.2019, Wykład szkoleniowy dla nauczycieli, terapeutów, logopedów i rodziców, Symultaniczno Sekwencyjna Nauka Czytania®, Gdańsk
- 25.04.2019, III Konferencja Naukowa Dziecko z dysleksją w szkole, Lipnica Wielka, referat: Techniki terapii dzieci z dysleksją.
- 12.04.2019, Konferencja Uczę dziecko z dysleksją – skuteczne metody pracy dydaktycznej i wychowawczej, Kraków. Referat: Techniki terapii dzieci z dysleksją w wieku szkolnym.
- 10.05.2018, Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania w przedszkolu i szkole Ogólnopolska Konferencja w Ciechanowie, referat: Skuteczne sposoby nauki czytania – metoda Symultaniczno – Sekwencyjna,
- 13 – 15.11.2015 w ramach międzynarodowej konferencji „Dwujęzyczność dzieci w rodzinach mieszanych”, Szkoła Polska na Węgrzech, Budapeszt, referat:a) Stymulacja rozwoju systemu językowego dzieci dwu i wielojęzycznych,
b) Nauka czytania jako stymulacja artykulacji i systemu językowego, - Współpraca przy organizacji Światowego Dnia Wcześniaka przez Szpital Uniwersytecki w Krakowie, Oddział Kliniczny Neonatologii.
Pomoce dydaktyczne dla logopedów i terapeutów:
- Czytanie programowane- ćwiczenia dla dzieci z dysleksją, Sedivy, K., 2009
- Ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, ćwiczenia koncentracji, Sedivy K., 2011
- Percepcja wzrokowa, Korendo M. Sedivy K., 2015
- Percepcja słuchowa, Korendo M, Sedivy K., 2015